5H

5H

Thursday 14 April 2011

DUHAI SI RAMA - RAMA







Ok lah... kali nih turn aku pulak nak share something ngn korang...Balqis dah kasi jadi admin...so kena la tulis something kan ??
Post kali nih, aku nak share ngn korang pengalaman aku kat sebuah restoran dekat ngn rumah aku...
( sebelah nih gambar hiasan je)Pada satu malam, ( mcm narrator buku lah pulak) aku g dinner ...
sedang aku menunggu makanan sampai...aku nampak lah seekor rama2 nih terperangkap dalam tingkap yg besar...cantik betul rama2 tuh...



beliau (si rama2 tuh ) tengah struggling nak kuar dari tingkap tuh...dia berusaha bersungguh2 nak kuar dari tingkap tuh...jadi apa lagi... dia hantuk2 kepala dia kat tingkap...(disebabkan keinginan yg amat tinggi utk keluar dari situ)...sedangkan kat tepi rama2 tuh ada pintu yg terbentang luas utk dia keluar..
aku pon terus memerhatikan gelagat rama2 tersebut...
lama kelamaan... setelah aku habis menikmati dinner aku... aku dapati rama2 tersebut sudah KO...
dalam erti kata lain mati lah... the end...(aku pendekkan cter la eh.. ;) )






huraian dan pengajaran ....
walaupun cerita nih nampak simple n boring...banyak yg kita boleh amik pengajaran sebenarnya...
ok...nih yg aku dpt dan aku nk share dgn korang...

Rama2 tadi tuh memang bersungguh2 utk keluar dari tingkap tersebut...dan memang tak berputus asa langsung...tetapi akhir skali..dia dikira gagal lah...(sebab beliau mati)... memang usaha rama2 tuh patut dipuji...tapi cuba anda fikir...beliau ada jalan yg lebih mudah utk keluar iaitu dengan hanya mempunyai perspektif yg lebih besar.... apa yg perlu beliau lakukan hanya lah undur sedikit kebelakang dan melihat keadaan dari sudut yg lebih besar...slpas tuh sudah pasti beliau akan jumpa pintu keluar yg sangat besar...

Sama juga dengan kita, dalam melakukan sesuatu, kita tak boleh hanya melihat sesuatu itu hanya dari satu pandangan yg cetek...sebaliknya kita perlu buka minda kita...(open -minded org putih cakap)..tapi tak boleh terlalu open sangat...takut otak terkeluar bak kata sesetengah org...(sebab tuh lah ade org yg hancur bila terlalu open sangat...) So.. kalau kita buat sesuatu tuh, asik fail je... jgn give up n cuba cari solution lain...

Secondly, benda yg aku nak sampaikan daripada cter ni...walaupun kita kurang berjaya dlm SPM...jgn ingat hidup kita berakhir sampai situ je.. byk lagi peluang yg kita boleh cari lpas SPM nih.. A few tips, kalau korang rasa results SPM tuh tak berapa bagus, ada byk option yg korang boleh pegi..contohnya, STPM dan matriks... kat situ korang boleh dikatakan diberi peluang kedua utk berjaya.. kalau korang tngok scholarhip pon ade jugak yg dia bagi kat STPM je...
ada a few kawan aku yg bila masuk matriks , they score 4 flat n last2 jadi doktor...(walaupun SPM dia GAGAL)...so it is not a problem if ur SPM is not too great kan ??
macam rama2 tadi tuh, beliau mati sebab terlalu close minded...terlalu tertumpu kepada tingkap saja sebagai jalan keluar, sedangkan byk lagi cara lain..sama juga kisahnya macam kita...
jgn ditumpukan kehidupan kita ni pada SPM saja..takut nnti jadi cam rama2 tuh..

well, one more thing, aku ade jumpa 2 type of person..(nama mereka dirahsiakan)..
okay .. si A nih SPM sangat gempak dan berjaya di unversiti...(first class honours lagi) jadi mechanical engineer but korang tau tak.. bila balik malaysia , tak dpt kerja pon..
si B pulak , gagal dlm SPM dan dia tak dpt masuk U pon.. but korang tau tak, B nih sekarang dah jadi millionare ... dia bukak business sendiri..dan 1 fakta yg menarik utk org2 yg tak dpt masuk U nih ialah mereka akan berani membuka perniagaan sendiri..manakala org2 yg masuk U nih akan end up makan gaji yg company2 besar... ( a good tips here is jarang org yg makan gaji nih boleh jadi millionare kan ??) so ape pon result korang utk SPM yg dah lepas tuh, jgn dipikir2kan lagi sebaliknya jadikannya sebagai pembakar semangat utk terus berjaya in future..ingat !! rezeki tuh sume dlm tangan ALLAH... jadi berdoa jgn dilupakan..

So setakat itulah yg aku nak share pasal rama2 nih... byk lagi yg korang leh dpt dari cter nih sebenarnya...korang kena pikir je..(aku ketandusan masa nak tulis beberapa lagi pengajaran...sorry :) )
lastly all the best 4 ur future undertakings .... aja aja fighting !!! ;)
jangan lupa aku bila dah berjaya nnti !!! :P




kawin jemput tau !! ;)





*sorry pasal campur2 bahasa n tatabahasa yg tunggang langgang...
jgn dijadikan karangan contoh !!! confirm fail... ahahaha

Assalamualikum !!! :)
p/s : balqis !! aku dah post satu dah ye...hehehe

4 comments:

  1. nice post!!!thanx akhiar kerana memakmurkan blog ini..hehe

    ReplyDelete
  2. ..w0w ~~
    ..satu p0st yg ckup mngagumkan !!
    ..syabas!!
    ..dari kisah rama-rama dpt dikaitkan dgn khidupan
    ..Allah itu Maha Kaya dan Maha Bijaksana kan dalam mngatur kehidupan manusia
    ..moga ianya bermanfaat
    ..terima kasih kerana ia memberi inspirasi buat pembaca...:DD

    ReplyDelete
  3. kita perlu buka minda kita...tapi tak boleh terlalu open sangat...takut otak terkeluar..aq plng ske ayt yg nie..gud job r akhiar..h0h0

    ReplyDelete
  4. the best! bangga satu kelas ngan ko! \(^,^)/

    ReplyDelete