5H

5H

Saturday, 29 June 2013

memimpin atau dipimpin ?



Assalamualaikum ! Demi utk menepati janji, aku tulis jugak lah sebab dulu ada janji bila dah habis exam kena tolong meriahkan blog ni. Jadi mungkin kali ni aku nak kongsi tntang topik yg nmpak sgt general tapi penting ! KEPIMPINAN atau KHALIFAH . Bila sebut je 2 perkataan ni memang kita akan fikir smua manusia dijadikan sebagai khalifah dan pemimpin. Paling kurang pon jadi pemimpin kepada diri sendiri dan seterusnya ke peringkat atasan dan aku malas nak ulas pasal bnda itu sbb rasanya korang smua dah tahu dan sedia maklum.

Disebabkan umur kita dah 20 ! (dah tak belas2 lagi dah !), jadi aku rasa wajar utk aku ulas skit berkenaan dgn PEMIMPIN di peringkat yg lebih tinggi iaitu pemimpin kepada masyarakat dan negara. Sape kata jadi pemimpin itu mudah dan senang ? Sorang pemimpin tu satu tapak kakinya di dalam syurga dan satu lagi dalam neraka. Kalau pemimpin itu adil masuklah dia dlm syurga dan kalau beliau zalim..neraka lah jawabnya. 

Jadi mcm yg kita smua tahu parlimen dah pun mula bersidang dan pemimpin2 atau pon wakil rakyat dah start lah buat kerja2 dorang. Dlm parlimen itulah undang2 atau perlembagaan digubal dan dipinda dan suka atau pon tak segala apa yg berlaku dlm parlimen itu akan mempengaruhi hidup seharian kita walaupun kita tak peduli apa yg berlaku. Bila sebut saja parlimen, memang tak lari lah ungkapan PERBAHASAN. Mungkin kalau kita masuk pertandingan bahas kita akan bermati matian nak kata kita yg betul dan kata pembangkang itu salah. Tapi bagi aku, kalau pemimpin yg baik sepatutnya berharap agar kebenaran akan ditunjukkan melalui lidah lawannya dan bukan daripada lidahnya sendiri supaya dia tak ego dan selalu fikir pendapat dia sahaja yg betul..tapi mesti tak akan ada org yg mcm ni kan ? kalau ada pon nnti org kata beliau itu gila..

realitinya memang susah kita nak capai persetujuan dlm satu2 perkara sbb cara kita fikir dan nilai satu benda tu memang tak sama. Sbb itu Tun Mahathir pernah sebut.. kalau nk uji kepimpinan seseorg itu..suruhlah dia buat satu undang2 utk dilaksanakan.. kalau dari pemimpin yg baik mesti tiada kontroversi yg akan berlaku…tapi disebabkan tak ada keputusan yg akan puaskan hati smua org…maka kalau kurang dari 5% kontroversi berlaku maka beliau masuk dlm kategori pemimpin yg baik.

Ada sorang hamba Allah ni , alhamdulillah results SPM dia boleh lah tahan.. dan lpas dpt results..ramai org tnya ..nak buat medic eh ? engineering ? *mungkin disebabkan dia aliran sains dulu.. dan alhamdulillah dia ni dpt beberapa tawaran kursus yg berbeza dari organisasi yg berlainan seperti Petronas, Mara dan sebagainya. Tapi akhirnya , dia amik tawaran daripada Bank Negara Malaysia (BNM) dan smua org fikir.. amik BNM sbb dia kasi elaun paling byk dan nmpak gah lah bagai. *sbb nik nur madihah dgn amalina che bakri budak BNM kira gah lah kan ? Aku ada lah jugak tnya dia ni kenapa amik BNM? Tak amik yg lain ? dan dia kata secara umumnya sistem pendidikan Malaysia ni kalau org yg dpt masuk aliran sains je boleh dikatakan lebih cerdik skit lah(sbb sains kan susah kannn !) kalau nk dibandingkan dgn org yg amik aliran sastera. Jadi kalau smua org yg cerdik skit ni semuanya jadi doktor.. engineer dan  kerjaya yg berkaitan dgn  sains.. sape yg nak amik bidang sastera (kalau ikut SPM lah) mcm ekonomi, perakaunan dan sebagainya. Sbb kalau kita tgk realitinya, pemimpin negara kita.. menteri2 kesemuanya berlatar belakang aliran sastera. Jadi kalau smua org pndai2 jadi doktor, org2 yg kurang cerdik pulak akan jadi menteri.. jadi rugilah negara kita.  Sape yg control negara kita ? sape yg ada pengaruh dan kuasa lg besar…antara doktor dgn PM.. kalau salah sorang buat kesilapan..mana yg akan beri impak yg lebih kepada masyarakat ? doktor ke PM ? *Betul jugak kata dia ni kan ? Contohnya, kalau kerajaan naikkan cukai pendapatan, rasanya semua org tak kiralah doktor ke engineer ke peguam ke smua terpaksa akur dgn apa yg telah diputuskan oleh golongan atasan negara kita. 

Nak jadi pemimpin juga kena bijak ! Manusia ni tak sama. Tak kisahlah dari segi apa pon…tahap pemikiran, gaya kehidupannya, agama dan apa2 lah. Pemimpin negara  terpaksa berhadapan dgn org yg berbeza2. Sbb tu kena bijak..Cara komunikasi itu kena pelbagai bak kata pepatah masuk kandang kambing mengembek, masuk kadang lembu mengemoo ! * eh ? yeke? Hahaha  Golongan muda, ada caranya utk kita berkomunikasi…yg bukan muslim mungkin berbeza cara komunikasi kita dgn sesama muslim.. Saidina Ali pernah ckp kalau kata2 kita datang dari mulut..maka telinga akan dengar..tp  kalau kata2 kita dtg dari hati ..maka hati akan dengar.. jadi utk berkata melalui hati.. kita kena kenali hati org yg kita nak berhadapan itu mcm mana…warna merah ke putih ke mungkin hitam ke..

Mungkin ada yg kata..ala biarlah pemipin buat kerja dorang…kita buat kerja kita..buat apa nk sibuk2 ambil tahu… kita perlu ingat pemimpin juga adalah manusia biasa..tak akan terlepas dari kesilapan..jadi golongan2 yg dipimpin ini perlu menegur sekiranya pemimpin ada melakukan kesilapan.. itu lah peranan golongan yg dipimpin... analoginya kawan kita tgh pandu kereta nak pergi kolej.. dan kita yg duduk kat belakang ni tahu dia dah tersalah jalan…jadi kalau kita(yg dipimpin) tak tegur atau sedarkan kawan kita yg memandu tu (pemimpin) maka sesatlah kita selama2nya…smpai qiamat pon tak smpai kolej tuh..*pengalaman sendiri eh? Haha even kalau  dalam solat pon makmum akan tegur imam kalau dia salah..


Mungkin antara kita nnti akan ada yg bergelar pemimpin masyarakat..pemimpin syarikat2 besar malah mungkin pemimpin negara? Kita tak tahu kan ? tapi sebelum kita jadi pemimpin2 tersebut kita kena tahu cabaran2 nya… supaya kita takde lah cepat putus asa dan mengalah … dan selalunya bila kita ada di atas selalunya kita akan cepat lupa..lupa tuhan, lupa keluarga, lupa asal usul..tapi yg penting kalau kita ingat tuhan…insyaallah smua akan okay !  bak kata org kita ni hidup utk beribadah bukan beribadah utk hidup.. (sama mcm kita makan utk hidup bukan hidup utk makan kann

Akhir sekali, jaga diri baik2 semua dah mohon tolong doakan results exam aku yg akan kluar tak lama lagi supaya dpt aku terbang ! haha kalau ada rezeki kita jumpa lagi !
Rama2 tak tahu warna kepak mereka…tapi mata manusia tahu betapa cantiknya rama2.. konklusinya, kita tak tahu sama ada kita ni bagus atau tidak tapi orang lain boleh nmpak bahawa kita ni sebenarnya sgt hebat..jadi jgn takut utk menunjukkan kehebatan itu utk kepentingan agama ,bangsa, dan negara..  *aku memang suka rama2 sbb tuh kalau tulis blog je mesti ada rama2.. hehe :D

 

Friday, 17 May 2013

dengan bismillah,,,






Dengan Bismillah ku Rindu Kalian^_^ Slideshow: Balqis’s trip to Klang was created with TripAdvisor TripWow!


Bismillahirrahmirrahim,,sebelum tu jom kita sama2 ucapkan subhanallah, alhamdulillah,,allahuakbar! ^_^..
ok pertama sekali kte dengan serendah hatinya nak mohon ampun dan maaf kepada kawan2 kerana sudah lama tak meng'update' blog ni,,kadang2 ada masa tapi terputus idea,,kadang2 bila idea datang masa pulak tak cukup,,biasalah lumrah kehidupan!

ok,,post kali ini saja je nak bawak kawan2 mengimbau kenangan lalu,,agak2 berapa tahun dah ye kita sama2 tinggalkan bumi intersaber yang sungguh damai tu,,(baru je kan)..ok xkisahlah,,yang penting kenangan2 tu pernah diukir bersama-sama,!

ok sejujurnya,,bila dah duduk sorang2 ni baru rasai nikmatnya kawan,,bila dah tua(dah abis sekolah) baru dapat merasai nikmatnya dan syoknya duduk kat sekolah! dulu,,dapat main lari2 kat padang yang luas! dapat main gaduh2 SAS N SSP(siapa ingat? :) dapat kena marah dengan cikgu!!tu la hakikat manusia,,memang tak pernah nak bersyukur(peringatan diri sendiri)oh,,bestnya zaman dulu,, :(

kawan2!memang seronok bila kita hidup dalam suasana yang ramai2,,dapat belajar sama2! walaupun tension asyik dapat result top bottom je tp Allah tetap anugerahkan satu peluang untuk kita pernah mengenal antara satu sama lain,,betul lah kata2 Allah :
 Firman Allah SWT yang bermaksud,
“Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal (dan beramah mesra antara satu sama lain). Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertakwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.”
(surah al-Hujurat [049] ayat 13)..

oleh itu,,berkenal-kenal la kamu antara satu sama lain! tapi ingat jangan lupa jaga batasan ye!^_^ 

ok lah sebenarnya spontan je tulis ni! saja nak habiskan masa sikit! ok cuma ada sedikit kata2 yang nak kongsikan buat diri sendiri dan kawan2 !
 “Teman yang paling baik adalah apabila kamu melihat wajahnya, kamu teringat akan Allah, mendengar kata-katanya menambahkan ilmu agama, melihat gerak-gerinya teringat mati.”

ok! walaupun kte sedar kita pon belum cukup untuk menjadi ciri2 sahabat sejati buat korang semua,,tapi ayuh sama2 kita persiapkan diri supaya teman dan kawan2 kita yang baik ini mudah2 mudahan menjadi saham di akhirat kelak!

ok,, akhirnya bittaufiq wannajah buat kawan2 yang sedang dalam imtihan! buat betul2,,in sha Allah semoga kejayaan milik korang semua..barakallahufikum^_^

 
 

Tuesday, 5 March 2013

fail??!

..Qystina Amirah! laungan cikgu memanggil namanaya mengejutkan dirinya daripada lamunan..
kenapa dengan kamu ni Qystina? dah percubaan kali ke2 kamu masih gagal,,kamu ada masalah ke??

..Qystina terkedu,,tiada ungkapan yang terkeluar daripada mulutnya,,dia sendiri tidak tahu apa yang terjadi dengan keputusannya,,keputusannya masih lagi sama,,GAGAL~~kertas peperiksaanya ditulis angka dengan menggunakan pen merah,,dia cuba menjawab soalan gurunya namun belum sempat kata-kata keluar dari mulutnya,,gurunya terlebih dahulu mencelah sambil memegang erat bahunya dengan penuh kasih sayang~~

,,"Qystina,,semua orang berhak berjaya,,kamu pon berhak berjaya sayang,,kamu ada masalah ke dengan subjek ni,,xpe,,kuatkan semangat kamu,,insyaAllah cikgu sentiasa membantu kamu,,,"
Qystina masih membatu,,hanya air mata sahaja yang berguguran,,tiada kata-kata..sepi~~sebelum dia masuk semula ke kelasnya,,hanya ungkapan terima kasih yang tersekat-sekat diberikan kepada gurunya,,

                                                                                     ********

" Qyst! apsal muka ko merah semacam ni? ko nangis erk? pehal ni beb?" sapa kawan baiknya,,umairah,,

Qystina hanya menggeleng,, " xla,,aku selsema nie,,malam tadi kan hujan,,Qystina lebih selesa menyembunyikan masalah pelajarannya daripada kawan2nya,,dia sendiri malu dan segan,,kawan2 baiknya semuanya hebat2 belaka,,sentiasa mendapat anugerah pelajar cemerlang di setiap kali peperiksaan..dirinya? dia sendiri tidak tahu,,peperiksaan besar semakin hampir,,dia melihat kawan2 nya bertungkus lumus mengulangkaji,,saat itu Qystina cuba bangun mengikuti jejak kawannya,,yea! dia juga berhak untuk berjaya,,,

..Lagi beberapa hari sahaja peperiksaan besar akan dijalankan,,Qystina tidak mengulangkaji seperti sahabatnya yang lain,,fikirannya buntu,,dia sendiri tidak pasti sama ada dia boleh menjawab atau tidak,,sampai 1 tahap dia rasa putus asa,,putus asa untuk teruskan pembelajaran dengan subjek2 yang baginya membebankan,,bukannya dia tidak minat cuma dia sendiri tidak faham,,baginya menjadi seorang pelajar sains 'extreme' sedikit memerlukan kefahaman yang tinggi,,Qystina bukan seorang yang bodoh,,cuma dia seorang yang sentiasa berfikiran negatif,,sentiasa merasakan subjek2 killer itu menyusahkan,,dari awal tahun hingga akhir tahun,,hanya perkataan 'Susah..'tak boleh',,gagal sahaja yang bermain di fikirannya.

,,pernah suatu hari dia begitu sedih! malu bersama rakan2nya,,dia seingkali dimasukkan ke dalam kelas pemulihan disebabkan keputusannya yang kurang memberangsangkan,,namun,,di hati dia tetap bersyukur kerana menjadi anak kesayangan guru2,,diberi perhatian yang lebih,,di situlah dia mempelajari sesuatu,,dia melihat kesungguhan guru2nya mengajarnya dan kawan2 yang lain,,sedikit pun tidak pernah mengeluh,,sedikt pon tidak pernah jemu,,mengajar anak-anak muridnya yang begitu sukar untuk memahami,,satu persatu diajarkan dengan penuh kasih sayang,,dan bermulalah di sutu dia tekad untuk berusaha bersungguh2 sebagaiman dia melihat kesungguhan guru2nya mengajarnya,,,

namun,, Allah tetap mengetahui segalaNya,,Allah mengetahui setiap yang terbaik untuk hambanya..keputusan SPM telah diumumkan,,Qystina hanya mampu tersenyum tawar,,keputusannya tidaklah sebaik mana jika dibandingkan dengan sahabat2 yang lain,,Qystina cuba menguatkan hatinya,,memujuk hatinya untuk menerima apa yang telah ditentukan,,walaupun baginya keputusan itu kurang memuaskan tapi hatinya tenang,,kerana dia yakin,,Allah telah menentukan yang terbaik baginya,,walaupun bukan sekarang,,tapi mungkin esok ataupun hari2 seterusnya ataupun di akhirat kelak,,,

,,sedang hatinya masih menahan sedih,,sedang hatinya menahan cemburu melihat kejayaan sahabat yang lain,,dia membuka surat cintanya,,,lalu terjumpa sepotong kata-kata yang cukup indah dan manis..subhanallah,,

..dan janganlah kamu iri hati terhadap karunia yang telah dilebihkan Allah kepada sebagian 
kamu atas sebagian yang lain.( kerana) bagi laki-laki ada bagian yang mereka
usahakan, dan bagi perempuan (pun) ada bagian dari apa yang mereka usahakan,,mohonlah kepada Allah sebagian dari karunia-Nya,,sesungguhnya Allah mengetahui segala sesuatu...

(An-Nisa : 32)

,,mengalir air matanya seusai membaca ayat itu,,baginya sedikit kegagalan itu merupakan salah satu kurniaan Allah kepadaNya..dia sepatutnya tidak sedih! tetapi bersyukur...kerana mungkin kegagalan yang dialami itu merupakan satu..kafarah dosanya terhadap ilmu2,,terhadap guru2nya,,kawan2nya,,ibu bapanya,, atau mungkin 'kegagalan itu untuk membantunya mengkoreksikan dirinya yang sentiasa berfikiran negatif,,ataupun mungkin kegagalan itu sebagai satu permulaan baginya untuk mencapai kejayaan dirinya akan datang~~

****************

,,cerita di atas sekadar rekaan,,mungkin sedikit motivasi kepada kawan2 dan terutamanya pada diri..
ingatlah! setiap  kegagalan bukan untuk menjatuhkan tapi kegagalan adalah satu permulaan untuk mencapai kejayaan yang luar biasa! dan jika suatu hari kalian menghadapi kegagalan,,bangunlah dan teruskanlah usaha kalian untuk mencapai kejayaan yang luar biasa,,insyAllah,,

.,,salam ukhuwah!salam motivasi buat sahabat2 5hidayah2010 rakan2enigma dan semua pembaca!~

Thursday, 10 January 2013

h.e.l.l.o

bismillahirrahmanirrahim.

bukak lappy,
log in fb,
tgk gmbr yg di'tagged',
ada satu gambar ni, 
semua pakai baju seragam sekolah,
kat belakang view yg ada kolam ikan,
semua senyuman sangat menawan,
subhanallah,
rindunya aku dgn sahabat 5Hidayah,
dah lama tak berjumpa,
harap semua sihat dan bahagia dlm rahmat Allah,
all the best semua!!!




Monday, 31 December 2012

Bittaufiq wannajah~


Salam,,buat sahabat2 5 Hidayah yang dirindui~~~
Dikesempatan ini,,kte nak ucapkan selamat berjuang dan salam imtihan kepada sahabat2 yg bakal berjuang menghadapi peperiksaan!InsyaAllah semoga dengan berkat kesungguhan kawan2 semua,,Allah akan membalas dengan kejayaan,,


Teruskan usaha walaupun kadangkala hampir putus asa,,
teruskan membaca walaupun kadangkala bosan melanda,,
teruskan menulis walaupun kadangkala idea tidak menjelma,,
dan yang paling penting,,
teruskan berdoa,,insyaAllah kalian berjaya!







Tuesday, 18 December 2012

~Graduan Bumi Waqafan~~

Assalamualaikum,,,buat sahabat2,,at first,minta maaf sangat2,,sebab dah lama rasanye kte x update blog nie,,xmasukkan entry baru,,dikesempatan ini jazakallah buat kwn2 yang xjemu melawat blog ini dan xlupa juga  Mr Adanesz Dane yang sentiasa menceriakan blog ini dengan entry2 baru...

Alhamdulillah habis setahun setengah berjuang di bumi waqafan,,akhirnya pulang jua ke rumah tercinta,,rasa bersyukur, terharu dan ada juga sedikit perasaan sedih,,kalaula diberi peluang untuk sambung kembali ke bumi waqafan untuk ting.7,,pasti masih disitula kte akan smbung belajar,,insyallah~~

kawan2,,mungkin sedikitla perkongsian yang kte ingin kongsikan dengan kwn2,,pengalaman di bumi waqafan sangat bermakna,,dan xdilupakan jua pengalaman di bumi intesaber juga amat bermakna,,dikelilingi dengan kawan2 yang sangat menceriakan diri ini,,terima kasih kawan2~~

~rindu semua kawan2!!!!!~

cuma, mungkin pengalaman di bumi waqafan berbeza sedikit,,di sini,,macam,2 benda baru kte belajar,,
antaranya 5 unique things in kisas itu sendiri yang sememangnya mmg mencabar diri~~


 klau tengok point 1st,,uniknya KISAS ini dengan TARBIYAH,,
yea~mmg unik,,ad bnyk sangat tarbiyah yg kte dapat dan yg paling unik tarbiyah di kisas adalah tarbiyah sewaktu kte ngan kawan2 tgah makan malam,,pukul 6.20 petang setiap hari,,waktu tue kami wajib turun dm utk baca mathurat sama2 1 aspuri,kemudian ada bacaan hadis,,kemudian baru makan,,dan kami amat dilarang untuk membuat bising sepanjang makan,,klau ad je 1  suara kat dm, abisla akan di..shhhhhtttt, la jawabnya,,dan paling menarik dah habis makan nak bangun dari kerusi kami dilarang utk mengheret kerusi,,dlam dm xboleh kedengaran bunyi kerusi walaupun sikit,,teringat mula2 masuk kisas,,xtawla pulak kerusi dm tue kna angkat,,dan waktu tue kte heretla mcm biasa n waktu tue bunyi kerusi tue kuat sangat dan akhirnya semua pandang dan suruh senyap,,waktu tue rasa malu sangat2!!!sejujurya tarbiyah yg sesimple tue membuatkan diri kte menjadi seorang yang malas bercakap pd perkara2 xperlu,,mungkinla boleh jd seorg yg pendiam sikit dr dulu,,hehe..alhamdulillah~~


ok,,second,,teachers..yea,bg kte teachers adlah unik n special bg setiap sekolah,,INTESABER uniknya cikgu2 dengan sifat pengasih dan penyayang,,dan biasala,,rasenyer semua sekolah mcm tue..tp yg lainnya kisas nie,,majoriti cikgu2 yang mengajar dah lama,,hampir 30 tahun ade,,ad ustaz seorang ustaz yang mmg kte kagum sgt,,ustaz tue merupakan PK form 6,,kami panggil ustaz Lah,,ustaz belajar kat KISAS stat ustaz F4,,kemudian sambung F6 kat situ,,ustaz g sambung belajar kat luar negara,,n kawen kat sana,,yg bestnyer isteri ustaz, ex-kisas jugak dan skrg nie jd ustazah kat kisas,,ustaz balik dr luar negara,,jd ustaz kat kisas smpai skrg,,punya sayang ustaz kat kisas,,shinggakan semua tawaran naik pangkat or utk jadi pengetua semua ustaz tolak,,anak2 ustaz pon majoriti kisas,,n ramaila lagi guru2 veteran kat kisas yg kita kagum sgt2,,



third, friends,,,friends??lebih kurang jer,,kawan2 bumi waqafan n intesaber semuanya best2 belaka,,terima kasih kerana sentiasa di sisi utk menemani diri ini,,sayang kawan2 semua sangat2!!





next,,biah solehah,,maksudnya suasana yang solehah,,erm~~mungkinla dr segi pemakaian student kot,,ikhtilat,percakpan,,firsly, nak share pasal percakapan,,kat bumi waqafan untuk panggilan laki dan perempuan kami panggil muslimin + muslimat..dengar mcm alim je kan~~kalau nk bahasakn diri biasanya gne ana,enta, enti, antunna, antum,,haha tp ia terpulangla pd individu tue sendiri nak panggil ap,,ad yg xgne pon..tp gelaran2 nie cukup membuatkan diri kita dihormati,,membuatkan percakapan kte semakin terjaga,,kalau bab pergaulan pulak,,dulu kisas terkenal dengan bab liqa'(pertemuan pintu),,kalau nak ckp dengan laki tue msti sebalik pintu,,tp sekarang kurang sikitla,,tp alhamdulillah still ditekankan dan terjaga..

lastly,,ukhuwah~~nak ckp pasal ukhuwah nie,,entahla,,dia terpulang pd individu,,bg kte ukhuwah kisas nie unikla jugak,,esp bg kami U6,,kami sikit je,,pelajar STPM 59 orang n pelajar STAM 18 orang,,dekat sini kte belajar untuk berterus terang,,memberi teguran,,menerima teguran walaupun kadangkala perit,,.

oklah~~sampai sini je perkongsian dari 'graduan waqafan'..hehe..
ad macam2 pandangan orang kat kisas,,antaranya,,"ala budak kisas hipokrit je..dalam kisas bajet baik luar macam ape je,," ada jugak yang cakap ..
"budak kisas xla sebaik mana pon,,"

ye memang~~setiap orang berhak menilai,,terpulang pada orang yang menilai,,kalau nak baik kat mana2 pon boleh jadi baik,,kisas tempat pentarbiyahan,,ad orang yg boleh terima tarbiyah ad juga yg masih belum dapat menerima,,sama jugak macam kawan2 semua,,jangan dilihat kepada tempat untuk berubah,,tapi lihatla kepada diri,,xkisahla macam mana suasana kwan2 belajar sekarang,,sama ada di timur tengah, di mana universiti,,yang penting hati sendiri yang menilai,,jangan sesekali memberi alasan untuk berubah jadi baik..

akhirnya,,selamat berjuang buat semua kawan2,,ikhlaskan hati dalam menunutut ilmu,,insyaAllah hati yang ikhlas akan Allah mudahkan untuk menuntut ilmu,,yakinlah pada setiap takdirNya,,kerana Allah taw segala yang terbaik buat kita,,tabahkanlah hati dalam setiap ujianNya kerana ujian itula yang membuatkan kita sentiasa mengingatiNya,,barakallahufikum...

~khairun minallah wa syarrun minnafsi~~